OVER SOET

Soet

Ontstaan.

Soet Koffie is het gevolg van de passie van Cilia. Deze passie ontstond langzaam maar zeker na een aantal jaar werken in de horeca in Alkmaar. Ze kwam erachter dat je een cappuccino lekkerder en mooier kon maken door juist op te schuimen. Daarna werd het duidelijk dat koffie veel meer is dan alleen latte art. Haar bijbaantje zette zich snel om naar een uit de hand gelopen hobby. Regelmatig was en is ze te vinden op de (grote) koffiebeurzen en als vrijwilliger of teamlid voor de officiële barista wedstrijden. Verder geeft ze regelmatig barista workshops of traint ze personeel. 

Het jeukte om deze passie over te brengen en andere horeca zaken op het gebied van koffie vooruit te helpen. Allemaal met het doel om koffie op de markt neer te zetten zoals whiskey, bier en wijn nu bekend staat. Soet Koffie kenmerkt zich als een bedrijf die kennis via de horeca wilt overdragen op de consument, waarbij service, eerlijke handel en transparantie bovenaan staan. Met een knipoog naar de stad waar de passie ontstond, Alkmaar. 😉  

Lees hieronder verder over onze visie.

Lichte

branding.

Niemand kijkt op van smaakomschrijvingen bij bier, wijn of whiskey. Niemand kijkt op van begrippen zoals single estate of blended. Ook vindt niemand het raar dat er grote prijsverschillen zijn. Maar bij koffie lijken we nog een beetje achter te lopen. Smaaktonen van perzik is nog onwennig, kiezen tussen landen is vaak lastig en meer betalen voor kwaliteit doen we liever niet.

Echter, in de specialty coffee scene is dit een hele normale gang van zaken. Hierin wordt koffie minder vaak gemengd (melangeren) en komt de inhoud van de koffiezak uit één regio (single origin) of van één boerderij (single estate). Verder wordt de koffie lichter gebrand dan u wellicht gewend bent. De koffie smaakt hierdoor minder bitter en heeft het een mooie balans tussen zuur, zoet en bitter. Deze lichtere branding heeft twee voordelen: 1) u hoeft minder melk en/of suiker toe te voegen en 2) het makkelijker te proeven uit welk land een koffie komt en hoe deze wordt verwerkt. Dit betekent ook dat slechte kwaliteit bonen ineens makkelijk te proeven is! Om deze redenen wordt er meer aandacht geschonken aan kwaliteit en wordt er geëxperimenteerd met verwerkingsmethoden. Dit gaat vaak gepaard met een directe ruil met en een eerlijke prijs voor de boer. U zult steeds vaker zien dat u naast de soort koffie, ook de keuze heeft uit land van herkomst.

Soet

Smaak.

Momenteel zijn veel mensen van mening dat een koffie zo sterk (beter te beschrijven als bitter) mogelijk moet zijn. Deze smaak valt puur te danken aan het brandproces. Echter heeft de koffieboon zelf ook een smaak, die door donker branden compleet weg valt. Ons doel is om u kennis te laten maken met deze andere smaken, zodat u uiteindelijk uw koffie kiest zoals wijn gekozen wordt: de één houdt van zware wijnen en de ander van fruitig. “Zware” of bittere koffie, die donker gebrand is, kent iedereen al. Wij laten u graag koffie proeven die lichter gebrand is en de natuurlijke smaak van de koffieboon onthuld. “Harmonie” heeft een smaakomschrijving van zoete chocolade en karamel, die regelmatig te vinden is in Colombiaanse koffies. Door de gewassen methode heeft deze koffie een heldere aciditeit (zuurheid) en een medium body (medium viscositeit). 

Service

Horeca

De filosofie van lichter branden, past goed in de foodtrend van nu: natuurlijke smaak van producten is belangrijker en het toevoegen van zoet- of smaakstoffen wordt zoveel mogelijk beperkt. Ook zijn producten steeds beter traceerbaar, zijn duurzaamheid en fair trade belangrijke begrippen geworden en willen we meer kennis vergaren over de productie. Soet Koffie gaat hierin mee; dit wordt aangeduid met het al eerder beschreven “speciality coffee”. 

Wij helpen u graag om ook met koffie de stap te maken die u wellicht met wijn, bier of whiskey al heeft gedaan. Wij denken graag met u mee om van de saaie afsluiter ook een unieke ervaring te maken. Wij leveren niet alleen onze koffie, maar dragen zoveel mogelijk kennis en vaardigheden over. Hierdoor kan uw personeel niet alleen ons favoriete drankje maken, maar ook uw gasten adviseren of informeren. Buiten dat zijn wij zeer flexibel om mee te werken. 

Wij komen graag bij u langs om vrijblijvend over ons visie en mogelijkheden te vertellen.